W ostatnich latach popularność lodów znacznie wzrosła, a lodziarnie prześcigają się w pomysłach na coraz bardziej fantastyczne smaki. Dziś nie wystarczy mieć w ofercie zwykłych lodów śmietankowych czy czekoladowych. Obecnie furrorę robią lody wytwarzane metodą rzemieślniczą o przeróżnych smakach i kombinacjach. Bo jak wiadomo, sekretem każdego dobrego biznesu jest oryginalność i prawdziwa pasja. W przypadku lodziarni też tak jest.
Jak otworzyć własną lodziarnię? Jakie wymagania trzeba spełnić? Ile to kosztuje i ile można na tym zarobić? Wszystkiego dowiesz się z tego wpisu. Koniecznie przeczytaj do końca.
Własna lodziarnia – koniecznie zwróć uwagę na te 4 rzeczy
Własna lodziarnia to biznes specyficzny. Pamiętaj, że jednym z najważniejszych czynników, który będzie miał wpływ na sprzedaż, jest aktualna pogoda. Niestety, nie mamy na nią wpływu i nie mamy gwarancji, że każde lato będzie piękne i słoneczne. Ale za to, możesz zadbać o inne rzeczy, które również będą miały znaczenie przy powodzeniu Twojego biznesu. Jak otworzyć własną lodziarnię i na co zwrócić uwagę? Oto 4 najważniejsze rzeczy:
1️⃣ Lokalizacja – jak w każdym biznesie związanym z gastronomią, lokalizacja odgrywa kluczową rolę. A w przypadku lodziarni ma ona jeszcze większe znaczenie. W końcu większość z nas kupuje lody przy okazji: podczas codziennych zakupów, na spacerze czy podczas wycieczki rowerowej. Zatem, by Twoja lodziarnia przynosiła duże zyski, musisz zadbać o atrakcyjną lokalizację, w której jest duży ruch i nie ma dużej konkurencji. Może to być rynek w centrum miasta, promenada w nadmorskiej miejscowości, galeria handlowa albo miejsce blisko szkoły, przedszkola, marketów i sklepów spożywczych.
2️⃣ Sezonowość – większość lodziarni, które funkcjonują na polskim rynku, działa sezonowo. Najczęściej otwierają się wiosną i działają do końca lata, chyba że wysokie temperatury utrzymują się dłużej. Możesz również działać przez cały rok, jednak wtedy niezbędny będzie lokal z salą dla gości i dodatkowe usługi, które wspomogą sprzedaż podczas zimnych dni np. smakowe kawy, herbaty, gofry i ciasta.
3️⃣ Wygląd i wielkość lokalu/budki – jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę w gastronomii, zacznij od wyspy handlowej, małej budki z lodami na wynos lub zainwestuj w przyczepę czy lodobusa. Lodziarnia na czterech kółkach to ciekawe rozwiązanie, ponieważ zawsze będziesz mógł zmienić lokalizację, gdy zajdzie taka potrzeba. np. gdy wiesz, że niedługo w Twojej miejscowości odbędzie się koncert czy inne ważne wydarzenie, możesz wtedy ustawić się blisko i sprzedawać loda za lodem. Przed food-truckiem możesz postawić małe stoliki i krzesła. Zadbaj też o atrakcyjny wygląd budki/lokalu, by od razu rzucać się w oczy.
4️⃣ Rodzaj sprzedawanych lodów – zastanów się, jakie produkty chcesz oferować. Czy będą to lody włoskie, świderki, na patyku czy rzemieślnicze lody naturalne sprzedawane na gałki? Mnie ostatnio zaciekawiły lody z dodatkiem kwiatów jadalnych. Muszę ich spróbować przy okazji. Możesz również ozdabiać lody owocami, wafelkami, polewami. Zadbaj o atrakcyjny wygląd i zrób wszystko, by wyróżnić swoje produkty na tle konkurencji. Pamiętaj, że większość ludzi je oczami! Koniecznie wykorzystaj to w swoim biznesie 🙂
Jak otworzyć własną lodziarnię i jakie koszty się z tym wiążą
Lodziarnię możesz otworzyć sam lub dołączyć do franczyzobiorców i działać pod szyldem znanej sieci. Konieczne jest otwarcie własnej działalności gospodarczej i zatrudnienie pracowników. Wszystkie kwoty podane w artykule to kwoty netto i są szacunkowe.
Wysokość składki ZUS
Wysokość składki ZUS zależy od kilku czynników. Na początku możesz skorzystać z Ulgi na Start:
➡️ 381,81 zł – przez pierwsze 6 miesięcy dla nowych przedsiębiorców lub jeśli ostatnią działalność zamknąłeś minimum 5 lat temu,
➡️ 627,01 zł (bez składki chorobowej) lub 647,59 zł (ze składką chorobową) – tyle zapłacisz od siódmego miesiąca prowadzenia działalności gospodarczej. Wysokość ta utrzyma się w sumie 24 miesiące.
Czyli w sumie przez pierwsze 30 miesięcy płacisz preferencyjne składki ZUS.
Jeśli Ulga na Start Ciebie nie dotyczy, wykorzystaj możliwości programu Mały ZUS Plus, gdy w poprzednim roku Twoje przychody nie przekroczyły 120 tysięcy zł. Wysokość składki wyliczana jest na podstawie przychodów z poprzedniego roku.
Jeśli nie łapiesz się na powyższe ulgi, będziesz musiał opłacać pełną składkę ZUS, która w roku 2021 wynosi 1 457,49 zł.
Sprawdź koniecznie!
Przeanalizowaliśmy i porównaliśmy najlepsze konta bankowe.
Dowiedz się, które z nich są darmowe i jaką premię możesz zyskać za otwarcie konta.
Lodziarnia pod własną marką
Jeśli zdecydujesz się na własną markę, musisz dobrze oszacować koszty prowadzenia takiego biznesu. Ostateczna kwota będzie zależeć od sprzętu, wielkości lokalu i lokalizacji. Im miejsce bardziej atrakcyjne i tłoczne, tym wyższa cena za wynajem lub dzierżawę lokalu. Koszt miesięczny wraz z rachunkami za media zaczyna się od 500 zł i może wynieść nawet pięć tysięcy zł i więcej. Dobra maszyna do lodów kosztuje od 15 tysięcy zł. Jeśli nie chcesz od razu wydawać takich pieniędzy, możesz wydzierżawić część sprzętów.
➡️ Koszt małej budki/okienka z lodami może wynieść od 25 tysięcy zł.
➡️ Koszt przystosowanej przyczepy lub food truck’a w dobrym stanie to minimum 40 tysięcy zł.
➡️ Koszt otwarcia lokalu stacjonarnego zaczyna się od 50 tysięcy zł.
Lodziarnia w sieci franczyzowej
Jeśli nie chcesz ryzykować i wolisz skorzystać z gotowej koncepcji na lodziarnię, możesz dołączyć do sieci franczyzowej. Na rynku jest wiele dobrze prosperujących firm, które pomagają przedsiębiorcom w otwarciu swojego biznesu. Plusem tego rozwiązania, jest to, że otrzymasz gotowe pomysły, koncepcje i plany. Minusem, że nie na wszystko będziesz mieć wpływ.
Często możesz sobie wybrać, w jaki typ lodziarni chcesz zainwestować w modelu franczyzowym. Może to być:
✅ lodziarnia stacjonarna – koszt adaptacji lokalu wyniesie od 16 tysięcy zł,
✅ budka sezonowa – koszt adaptacji budki od 14 tysięcy zł,
✅ lodobus – koszt w pełni wyposażonej przyczepy może wynieść od 22 tysięcy zł,
✅ wyspa lodowa w galerii handlowej – koszt instalacji od 25 tysięcy zł.
Do tego jeszcze trzeba doliczyć zatowarowanie, które może wynieść około 5 tysięcy zł i zakup sprzętów. Plusem współpracy ze znaną siecią jest możliwość dzierżawy sprzętów czy przyczepy. W takim wypadku, ponosisz koszt miesięczny.
Opłaty franczyzowe
W zależności od tego z jaką marką podejmiesz współpracę przy tworzeniu lodziarni, musisz liczyć się z opłatami na rzecz sieci. Możemy tutaj wyróżnić 4 opłaty, jednak nie każda firma pobiera je wszystkie. Są to opłaty:
➡️ wstępna,
➡️ od zysków,
➡️ franczyzowa,
➡️ marketingowa.
Jeśli Twój biznes z lodami będzie sezonowy, opłaty będziesz ponosić tylko w miesiącach działania. Na szczęście nie są to duże kwoty. W zależności od typu lodziarni może to być np. od 150 zł opłaty marketingowej miesięcznie i 500-600 zł opłaty franczyzowej za miesiąc. Porównaj kilka ofert znanych lodziarni i wybierz najkorzystniejszą dla siebie.
Dofinansowanie na rozpoczęcie działalności gospodarczej z Powiatowego Urzędu Pracy
Każda osoba, które nie miała jeszcze własnej działalności gospodarczej lub zamknęła swoją ostatnią firmę minimum 5 lat temu, może starać się o dofinansowanie na rozpoczęcie działalności gospodarczej w Powiatowym Urzędzie Pracy. By otrzymać takie dofinansowanie, musisz być zarejestrowany jako osoba bezrobotna.
Wysokość dotacji zależy od powiatu, w którym ubiegasz się o dotację. Najczęściej jest to kwota 20 000 zł. Dofinansowanie będzie bezzwrotne pod jednym warunkiem: musisz utrzymać swoją działalność gospodarczą przez minimum 12 miesięcy.
Wymagania sanepidu i HACCP dla lodziarni
Właściciel każdego punktu gastronomicznego, przed otwarciem lokalu musi spełnić odpowiednie wymagania sanepidu, tak aby zapewnić bezpieczeństwo przechowywanej żywności. Do tego służy „Analiza zagrożeń i krytyczne punkty kontroli” czyli w skrócie HACCP (ang. Hazard Analysis and Critical Control Point System). To narzędzie, które pomaga rozpoznać i oszacować ryzyko wystąpienia zagrożeń dla bezpieczeństwa produktów spożywczych podczas przebiegu wszystkich etapów produkcji i obrotu żywnością.
Oto wymagania sanepidu dla lodziarni:
➡️ Ściany, podłogi, powierzchnie robocze i blaty muszą być gładkie i łatwe do czyszczenia.
➡️ Oddzielna umywalka i zlew z dostępem do ciepłej wody – nie wystarczy jeden punkt wodny w lokalu czy food trucku. W umywalce będziesz myć ręce, a zlew przeznaczony jest do czyszczenia sprzętu kuchennego.
➡️ Maszynę do lodów i chłodziarkę – jeśli chcesz sprzedawać lody z maszyny, będziesz potrzebować lodówkę do przechowywania gotowej masy na lody.
➡️ Witryna mroźnicza i dodatkowe zamrażarki, w których przechowasz zapas produktów.
➡️ Chłodziarka, w które przechowasz półprodukty takie jak masa lodowa, owoce, polewy, płatki czekoladowe itp.
➡️ Powierzchnia magazynowa – jeśli nie masz miejsca na osobne pomieszczenie, możesz przechowywać produkty takie jak np. wafelki w szafkach w pomieszczeniu sprzedażowym. Takie szafki muszą być zamykane, by uniknąć brudu i zanieczyszczeń produktów.
➡️ W każdym pomieszczeniu musi być sprawna wentylacja.
➡️ Toaleta – gdy lodziarnię prowadzisz w lokalu, koniecznością jest oddzielna toaleta dla gości i pracowników. Jeśli pracujesz w Food Tracku, powinieneś podpisać umowę np. z lokalnym biurowcem czy innym punktem, w którym jest dostępna toaleta. Wtedy Ty i Twoi pracownicy nie będą mieli żadnych problemów, gdy będą musieli skorzystać z WC.
➡️ Szafka na ubrania dla pracowników.
➡️ Szafka na środki czystości.
Jak reklamować własną lodziarnię
Z pierwszej części artykułu już wiesz, jak otworzyć własną lodziarnię. Teraz warto zastanowić się, w jaki sposób będziesz reklamować swój lokal. Metod na marketing jest dużo, jednak nie wszystkie sprawdzają się u każdego. W gastronomii, najważniejszym czynnikiem jest zawsze smak. Im lody smaczniejsze, tym więcej osób będzie polecać Twoją lodziarnię. Wtedy marketing robi się sam 🙂
Oto 4 pomysły, jak reklamować własną lodziarnię:
1️⃣ Firmowe profile w mediach społecznościowych – konto na Facebooku czy Instagramie jest darmowe. Pamiętaj o tym, że w sieci jest ogromna konkurencja, dlatego musisz się czymś wyróżnić. Nie wrzucaj byle jakich zdjęć – nikogo to nie zainteresuje. Dodawaj tylko najładniejsze fotki np. takie, jak w tym artykule 🙂 Tego typu zdjęcia zdobywają dużą popularność i wysoki zasięg, dzięki czemu Twój post dociera do większej liczby osób zupełnie za darmo. Pamiętaj, że wygląd Twoich materiałów reklamowych wpłynie na to, jak klienci będą postrzegać Twoją markę.
Na swoich profilach pokazuj też pracę lodziarni od kuchni. Nagrywaj relacje stories i pokazuj, jak przygotowujesz nowy smak lodów. Rób również ankiety, by dowiedzieć się, na jaki nowy smak czekają Twoi fani. Pokazuj twarze – ludzie lubią oglądać inne osoby. A jeśli chcesz dotrzeć do konkretnej grupy docelowej, np. do osób, które mieszkają w promieniu 2 kilometrów od Twojej lodziarni, wykorzystaj system reklamowy Facebooka i stwórz płatną reklamę do swoich klientów.
2️⃣ Strona internetowa – stwórz profesjonalną stronę www. Podaj tam najważniejsze informacje o Twojej lodziarni: menu, mapę Google, dane kontaktowe, linki do profili w mediach społecznościowych oraz informacje o firmie. Możesz też stworzyć system do zamawiania lodów w większych ilościach, np. na imprezy okolicznościowe. A jeśli lubisz pisać, możesz stworzyć również bloga. Dzieląc się swoim doświadczeniem, poprawisz pozycjonowanie strony i dotrzesz do większej grupy osób.
3️⃣ Ulotki – w niedalekiej odległości od lodziarni rozdawaj ulotki. Część ludzi kupuje lody pod wpływem chwili i emocji. Daj im do tego okazje. Na ulotce możesz zamieścić kupon rabatowy.
4️⃣ Potykacz – przed lodziarnią ustaw tabliczkę/potykacz ze śmiesznym hasłem lub ciekawą promocją, która zachęci ludzi do zakupu.
Własna lodziarnia – ile można zarobić
Lodziarnia to biznes, w którym bardzo dużo zależy od aktualnej pogody. Gdy trafisz na chłodniejsze dni, Twój utarg może uratować atrakcyjna lokalizacja.
Załóżmy, że Twoja lodziarnia znajduje się w świetnej lokalizacji, wszystkie sprzęty posiadasz na własność, a pogoda jest idealna. 1 gałka rzemieślniczych lodów naturalnych waży 50 gramów i kosztuje 4 zł brutto, a w miesiącu sprzedajesz 1000 kilogramów lodów.
1 kilogram to 20 gałek czyli 1000 kilogramów to 20 tysięcy gałek.
✅ 20 000 gałek x 4 zł = 80 000 zł brutto przychodu na miesiąc.
Od przychodu musimy odjąć 5% podatku VAT:
✅ 80 000 zł x 5% = 4000 zł. Zostaje 76 000 zł.
Teraz musimy odliczyć koszty produkcji lodów – załóżmy, że to 30% całkowitego przychodu.
✅ 76 000 x 30% = 22 800 zł. Zostaje 53 200 zł.
Odliczamy również koszt dzierżawy/wynajmu, rachunków, księgowości itp. Załóżmy, że będzie to 7000 zł.
✅ 53 200 zł – 7000 zł = 46 200 zł.
By sprzedać 20 tysięcy gałek, musisz zatrudnić pracowników. Załóżmy, że do obsługi masz 4 osoby i każda z nich pracuje na pełen etat na umowę o pracę za najniższą pensję krajową. W 2021 roku stawka ta wynosi 2800 zł brutto. Do tego trzeba doliczyć składki na ZUS, które wynoszą 502,04 zł. W sumie całkowity koszt dla pracodawcy to 3373,44 zł za jednego pracownika.
✅ 3373,44 zł x 4 pracowników = około 13 500 zł. 46 200 zł – 13 500 zł = 32 700 zł
Weźmy jeszcze pod uwagę nieprzewidziane wydatki np. 2000 zł miesięcznie.
✅ 32 700 zł – 2000 zł = 30 700 zł
I na sam koniec musimy odjąć podatek dochodowy:
▪️ jeśli rozliczasz się na zasadach ogólny to stawka wynosi 17%.
✅ 30 700 zł x 17% = 5219 zł. Czyli na czysto zostaje 25 481 zł.
▪️ jeśli rozliczasz podatek liniowy, stawka wynosi 19%.
✅ 30 700 zł x 19% = 5833 zł. Zostaje 24 867 zł.
A jeśli w roku podatkowym Twój dochód przekroczy 85.528 zł, będziesz zobowiązany do zapłaty podatku w wysokości 32% od kwoty powyżej tego progu.
Przy moich założeniach, lodziarnia w atrakcyjnej lokalizacja zarobi około 25 tysięcy zł na czysto. Jednak wystarczy, że pogoda się popsuje i ta kwota może być o wiele niższa. Pamiętaj, że wszystkie te wyliczenia są szacunkowe. To, ile ostatecznie zarobisz, zależy od wielu czynników:
▪️ lokalizacji,
▪️ pogody,
▪️ jakości produktów,
▪️ wyglądu lodziarni,
▪️ poziomu obsługi klientów.
Jak otworzyć własną lodziarnię – podsumowanie
Mam nadzieję, że ten wpis pomógł Ci i już wiesz, jak otworzyć własną lodziarnię i na jakie kwestie musisz zwrócić szczególną uwagę.
Własna lodziarnia to świetny pomysł na biznes sezonowy. Jeśli chcesz prowadzić taką firmę na stałe, musisz zadbać o lokal z salą dla klientów oraz inne produkty, które uzupełnią Twoją ofertę w miesiącach zimnych.
Jeśli nie chcesz ryzykować i inwestować we wszystko sam, możesz skorzystać z pomocy znanych sieci. Na rynku jest sporo firm, które oferują współpracę franczyzową.
Jeśli tylko pogoda będzie sprzyjać, a Ty wyróżnisz swoje produkty na tle konkurencji możesz zarobić porządne pieniądze 🙂